مقاله

انژکتورشور چیست؟ معرفی ۴ انژکتورشور معروف

انژکتورشور چیست؟ معرفی چند دستگاه انژکتورشور

انژکتورشور یا دستگاه شستشوی انژکتور دستگاهی است که از آن برای شستشوی سوزن انژکتور موتورهای انژکتوری استفاده می شود. همچنین این نام برای اشاره به مایعی که داخل دستگاه انژکتورشور ریخته می شود نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به مایع مذکور، مایع انژکتورشور (مایع انژکتور شور) گفته می شود. در این مقاله از سری مقالات آموزشی صنعت نوین خودرو قصد داریم به معرفی انژکتورشور و کاربرد آن بپردازیم و سپس ۳ نوع انژکتورشور رایج در بازار را نام ببریم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید و بتوانیم سهمی در بالا بردن اطلاعات فنی شما داشته باشیم.

انژکتورشور چیست؟

انژکتورشور یا دستگاه شستشوی انژکتور دستگاهی است که برای شستشو و تست سلامت انژکتور موتورهای انژکتوری خودرو به کار می رود. ابتدا خالی از لطف نیست که خود انژکتور را تعریف کنیم. انژکتور که از واژه انگلیسی injector گرفته شده است به معنی تزریق کننده است. نام فارسی این قطعه تزریق کننده، پاشانه، یا افشانک می باشد اما به ندرت از این کلمات استفاده می شود و اصطلاح عام مورد استفاده در میان مردم همان انژکتور است. کار انژکتور پاشیدن سوخت با فشار (تزریق) به داخل سیلندر احتراق می باشد. اکثر خودروهای امروزی از موتور انژکتوری استفاده می کنند.

همانطور که از نام دستگاه پیداست، این دستگاه برای تمیز کردن مجرای عبور بنزین از داخل انژکتورهای خودرو استفاده می‌شود. انژکتور یک شیر برقی است که وظیفه پاشیدن سوخت به صورت دقیق، کنترل شده و یکنواخت درون سیلندر موتور را بر عهده دارد. با گذشت زمان و استفاده از سوخت‌های با کیفیت پایین و احیاناً در اثر وجود قطرات آب در بنزین، ممکن است انژکتورها رسوب بگیرند و این مسئله منجر به گرفتگی کامل و یا نیمه گرفتگی مجرای سوزن انژکتور گردد، که نتیجه طبیعی آن عملکرد بد و قدرت پایین موتور و در صورت تداوم این وضع، خرابی موتور خواهد بود.

ساختار انژکتور
ساختار انژکتور خودرو

مایع انژکتورشور و انواع آن

مایع یا مکمل انژکتورشور مایعی است که برای شستن انژکتور مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است بپرسید چرا انژکتور نیاز به شستشو پیدا می کند؟ پاسخ این است که در طول زمان و در اثر کارکرد موتور و البته بسته به کیفیت سوخت مورد استفاده، ناخالصی هایی عمدتا از جنس ذرات کربنی در انژکتورها جمع می شوند. این ناخالصی ها اگر به موقع شستشو نشوند، می توانند به مشکلاتی مانند افزایش مصرف سوخت، کاهش شتاب موتور، و حتی خراب شدن قطعه انژکتور شوند.

محلول شستشوی انژکتورها به شکل های مختلف مایع، اسپری و قابل استفاده در دستگاه‌های شستشوی انژکتور  موجود هستند. بکار بردن هر یک از شکل های این انواع مذکور مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین نوع انژکتور شور به عوامل مختلفی مانند انتخاب یک برند و بودجه ای که برای آن منظور می کنیم، دارد.

محلولهای انژکتورشور با فرمولاسیون خاصی طراحی شده‌اند تا به سرعت و به طور موثر آلودگی‌های انباشته شده در مجرای انژکتورها را از بین ببرند. این مایع به این صورت کار می کند که با بنزین ترکیب می شود و به خاطر ترکیباتی که دارد رسوبات سوزن انژکتور را حل کرده باعث عملکرد بهتر سوزن انژکتور می گردد. مایع یا مکمل انژکتورشور در انواع مختلفی عرضه می شود که عبارتند از:

  • مکمل انژکتور داخل باک: نوعی از مکمل انژکتور شور است که با بنزین ترکیب می شود و داخل باک ریخته می شود.
  • اسپری انژکتور شور: این اسپری بدون جدا کردن انژکتورها از خودرو بر روی انژکتورها استفاده می شود. برای این کار لوله های سوخت رسانی جدا شده و اسپری به لوله های خروجی انژکتور وصل می شود تا جرم ها پاک شوند.
  • محلول شستشوی انژکتور: این محلول برای شستشوی انژکتور به صورت معمولی و رایج با دستگاه انژکتورشور به کار می رود.
  • محلول اولتراسونیک: محلول خاص که برای شستشوی انژکتور با دستگاه انژکتورشور مخصوص اولتراسونیک است. دستگاه مذکور با استفاده از امواج اولتراسونیک به شستشوی انژکتور می پردازد.

چرا به دستگاه انژکتورشور نیاز داریم؟

در اینجا چند دلیل آورده ایم تا برای شما روشن کنیم چرا خودروهای انژکتوری به انژکتورشور نیاز دارند. مهم ترین این دلایل عبارتند از:

  • جلوگیری از افزایش مصرف سوخت: یکی از مهمترین عواقب آلودگی انژکتورها، افزایش مصرف سوخت خودرو است. زمانی که انژکتورها به درستی پاشش نکنند، سوخت به صورت کامل و یکنواخت وارد سیلندر نمی‌شود و در نتیجه ECU ی موتور مجبور می‌شود برای تولید همان مقدار نیرو، فرمان پاشش سوخت بیشتری به انژکتورها بدهد.
  • جلوگیری از کاهش قدرت موتور: آلودگی مجرای انژکتورها باعث کاهش قدرت موتور و کاهش شتاب‌گیری خودرو می‌شود.
  • افزایش آلایندگی: انژکتورهای کثیف باعث افزایش آلایندگی خودرو می‌شوند. سوختن سوخت بطور ناقص به عبارت دیگر احتراق ناقص در موتور، منجر به تولید گازهای آلاینده بیشتری می‌شود.
  • خرابی زودرس سایر قطعات موتور: آلودگی انژکتورها و بهینه نسوختن سوخت می‌تواند باعث کاهش عمر یا کاهش راندمان سایر قطعات موتور مانند شمع‌ها و کاتالیزور شود.

مزایای استفاده از انژکتورشور

نظر به ضرورت استفاده از انژکتورشور، استفاده درست و به موقع از انژکتورشور فواید زیر را دارد:

  • کاهش مصرف سوخت: با تمیز کردن انژکتورها، مصرف سوخت خودرو به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و منجر به کاهش درصد مصرف سوخت می‌شود.
  • بهبود عملکرد موتور: انژکتورهای تمیز باعث بهبود عملکرد موتور، افزایش قدرت و شتاب خودرو و کاهش آلایندگی می‌شوند.
  • جلوگیری از خرابی زودرس قطعات موتور: با استفاده‌ی بجا از دستگاه انژکتورشور، از خرابی زودرس سایر قطعات موتور جلوگیری می‌شود و عمر مفید موتور افزایش می‌یابد.

انواع شستشوی انژکتور

هر دستگاه انژکتورشور معمولا دو حالت برای شستشوی انژکتور دارد که از منوی دستگاه انتخاب می شود:

  • شستشوی معمولی (شستشوی انژکتور): روش معمول شستشوی انژکتور است که با استفاده از محلول انژکتورشور صورت می گیرد.
  • شستشوی اولتراسونیکی: در این روش از امواج اولتراسونیک برای شستشوی سوزن انژکتور استفاده می شود. نکته ای که باید به آن توجه کنید آن است که محلول شستشوی اولتراسونیک متفاوت از محلول شستشوی انژکتور است و در مخزن مخصوص اولتراسونیک دستگاه ریخته می شود.

نکته، معمولا دستگاه شستشوی انژکتور دو مخزن دارد. یکی برای محلول شستشوی انژکتور که در آن محلول (معمولا سبز رنگ) ریخته می شود، و دیگری برای محلول شستشوی اولتراسونیک که در آن محلول (معمولا زرد رنگ) اولتراسونیک ریخته می شود. شستشو معمولا در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول شستشوی اولتراسونیکی انجام می گیرد و پس از آن شستشوی انژکتور صورت می گیرد.

کاربرد انژکتورشور

از آنجا که سوزن انژکتور دائما در تماس با بنزین یا گاز (در مورد موتورهایی که از گاز استفاده می کنند) می باشد، طبیعتاً دچار آلودگی و گرفتگی می شود. در نتیجه، هر چند وقت یکبار و پس از میزان معینی کارکرد موتور، باید به وسیله دستگاه انژکتورشور شستشو شود تا عملکرد آن بازیابی شود و اگر دچار مسدودی شده است، این مشکل برطرف شود.

توجه داشته باشید که برای استفاده از دستگاه انژکتورشور، معمولا باید انژکتورها ابتدا از موتور جدا شوند در حالی که برخی از دستگاه ها این امکان را دارند که شستشو و تست را بدون جدا کردن انژکتور از خودرو و به صورت روکار انجام دهند.

چه زمانی باید انژکتور را شستشو دهیم؟

همانطور که قبلا اشاره شد، با کارکرد موتور و احتراق سوخت، سوزن های انژکتور به مرور رسوب می گیرند و اگر در زمان مناسب پاکسازی و شستشو نشوند، در کارکرد موتور مشکل ایجاد می کنند. طبیعی است که این کار با استفاده از یکی از انژکتورشورهای ذکر شده در این مقاله انجام می گیرد، که معمول‌ترین آن استفاده از دستگاه انژکتورشور است.

ممکن است بپرسید از کجا بفهمیم که زمان شستشوی انژکتور فرا رسیده است. خبر خوب آنکه تقریبا همه خودروهای امروزی مجهز به واحد کنترل ECU (ایسیو) هستند. در نتیجه با دیاگ زدن به راحتی می توان متوجه کثیفی انژکتور شد. برای حفظ سلامت موتور، لازم است به محض اینکه متوجه کثیف شدن انژکتور شدیم نسبت به شستشوی آن با دستگاه شستشوی انژکتور و محلول مناسب اقدام کنیم.

عواقب نشستن انژکتور

در صورتی که انژکتورها نیاز به شستشو داشته باشند و شما به موقع این کار را نکنید، پیامدهای بدی متوجه موتور خودروی شما خواهد شد از جمله:

  • پاشیدن نامنظم سوخت: انژکتوری که دچار رسوب شده باشد به صورت دقیق و منظم پاشیدن سوخت را انجام نمی دهد. در نتیجه ترکیب مناسب سوخت و هوا ایجاد نمی شود و احتراق خوبی صورت نمی گیرد.
  • افزایش مصرف سوخت: در اثر احتراق نامناسب :سوخت که ناشی از گرفتگی انژکتور روی می دهد، موتور مجبور است سوخت بیشتری برای تولید همان مقدار نیرو صرف کند.
  • کاهش قدرت موتور: اگر انژکتور به خوبی کار خود را انجام ندهد احتراق یا combustion به صورت کامل انجام نمی شود و در نتیجه قدرت خودرو پایین (underperformant) خواهد بود.
  • آلودگی بیشتر: نتیجه طبیعی احتراق ناقص آلودگی بیشتر و تولید گازهای مضر و خطرناک است.
  • خرابی کاتالیزور: ذرات کربن و دیگر آلودگی ها می توانند به کاتالیزور آسیب بزنند و عمر آن را کاهش دهند.
  • سایش قطعات موتور: احتراق ناقص و نامناسب در اثر گرفتگی انژکتورها سبب وارد شدن فشار به موتور و افزایش غیرعادی دمای آن می شوند، که این موضوع سبب ساییده شدن قطعات آن و کاهش عمر آنها می شود.

کدام انژکتورشور بهتر است؟

در بازار برندهای مختلفی از انژکتور شور وجود دارد. اکثر دستگاه های انژکتورشور در بازار، ساخت داخل می باشند، امکانات پیشرفته‌ای دارند و و به خوبی از عهده کار شستشوی انژکتور بر می آیند.

۴ برند مشهور انژکتورشور

۴ دستگاه انژکتورشور معروف و مطرح در بازار عبارتند از:

انژکتورشور موتورآزما

این انژکتورشور در دو مدل ۴ سیلندر و ۶ سیلندر عرضه می شود و دارای امکانات پیشرفته ای برای تست و شستشوی انژکتور می باشد.

دستگاه انژکتورشور موتور آزما - سایت صنعت نوین خودرو
انژکتورشور موتورآزما

انژکتورشور موتور اسکن

این انژکتورشور از تولیدات شرکت موتور اسکن خودرو می باشد که یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه طراحی و تولید تجهیزات تعمیرگاهی و عیب یابی خودرو می باشد.

انژکتورشور موتوراسکن
انژکتورشور موتور اسکن

انژکتورشور نگارخودرو

یکی از بهترین و پیشرفته ترین انژکتورشورهای موجود در بازار است که ساخت شرکت نگارخودرو شمال می باشد. این دستگاه قابلیت شستشوی انژکتورهای موتورهای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر را دارد.

انژکتورشور نگارخودرو
دستگاه انژکتورشور نگارخودرو

انژکتورشور اولترامکس

این دستگاه انژکتورشور مناسب شستشوی انژکتور موتورهای ۶ سیلندر مناسب می باشد.

انژکتور شور اولترامکس
دستگاه انژکتور شور اولترامکس برای شستشوی انژکتورها مناسب شستشوی انژکتور ۶ سیلندر

قیمت انژکتورشور

توجه داشته باشید که دستگاه شستشوی انژکتور دستگاه گران قیمتی است. همین الان یعنی اوایل مهر ۱۴۰۳ که این مقاله در حال تحریر است اکثر دستگاه های انژکتور شور در بازار بالای ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند.

نحوه استفاده از دستگاه انژکتورشور

اکثر انژکتورشورها به این شکل کار می کنند که سوزن انژکتور در محل های مشخص داخل دستگاه قرار داده می شود. سپس ترکیب مایع انژکتورشور و بنزین که با نسبت معین مخلوط شده اند به داخل دستگاه ریخته می شود. سپس با استفاده از صفحه نمایش عملیات مورد نظر مانند تست یا شستشو انتخاب می شود و عملیات اجرا می شود.

در زیر مراحل انجام شتسشوی انژکتور با دستگاه اولترامکس شرکت نیک پردازش را به اختصار می آوریم. توجه داشته باشید که این مراحل مختص دستگاه ذکر شده است و شما برای هر دستگاه باید مطابق دستورالعمل ها و نکات همان دستگاه عمل کنید.

نحوه کار با دستگاه انژکتورشور اولترامکس نیک پردازش

– با دکمه کنار کابل روشن کنید

– در مرحله اول مواد داخل دستگاه بریزید

– داخل کارتن دستگاه سه قوطی یک لیتری مواد هست. دو سبز یکی زرد. سبز برای شستشوی انژکتور. زرد برای شستشوی اولتراسونیکی

– مواد انژکتور حتماً باید با بنزین قاطی شود. یک لیتر محلول انژکتور دو لیتر بنزین

– حجم تانک داخل دستگاه سه لیتری است. یه گیج کنار دستگاه است که حجم را نشان می‌دهد

– هیچ وقت حجم مواد نباید بیشتر یا کمتر از ماکزیمم شود

– از درب باک بالای دستگاه، مواد ریخته می‌شود

– بعد از ریختن مواد، درب دستگاه را می‌بندیم که مواد برنگردد.

– کابل پالس بسته می‌شود بالای دستگاه. این کابل مخصوص اتصال سوزن‌های انژکتور به دستگاه است. کابل به صورت شش تایی طراحی شده چون دستگاه قابلیت شستن ۶ سوزن را دارد.

– در ابتدا باید تست اهمی سوزن را بگیرید تا از سلامت سوزن‌ها مطمئن شوید. این منو جریان اهمی سوزن‌ها و سلامت آن‌ها را نشان می دهد.

– وارد منوی شستشوی اولتراسونیک می شویم. مواد اولتراسونیک زردرنگ هستند. به اندازه‌ای مواد بریزید که زیر جایگاه قرارگیری سوزن‌ها باشد و نه بالاتر.

– سوزن‌ها داخل جعبه قرار می‌گیرند و از داخل دستگاه منوی شستشوی اولتراسونیک فعال می شود. نکته: دستگاه اولتراسونیک نیاز به برق مستقیم ندارد (از دستگاه تأمین می شود).

– استارت دستگاه را بزنید. کلیه مراحل خودکار است و پس از اتمام تایم، اولتراسونیک قطع می شود. البته دکمه استاپ هم روی دستگاه وجود دارد.

– بستن سوزنها روی ریل که برای شستشوی اصلی انجام می گیرد.

– قبل از گذاشتن ریل، بوش های مخصوص را روی شیشه‌ها بگذارید.

– ریل ها به نحوی روی دستگاه قرار می‌گیرد که سوزن‌ها مستقیم در جای خود نصب شوند.

– دو قفل کن مخصوص را روی ریل ها می‌بندیم تا سوزن‌ها در هنگام شستشو تکان نخورد.

– کابل های پالس را به سوزن‌ها وصل کنید.

– شلنگ انتقال محلول از دستگاه به ریل را وصل کنید.

– از منو، وارد قسمت تست و شستشوی انژکتور شوید.

– شستشو و تست اتوماتیک را انتخاب کنید.

– از موارد تست کلی، تست نشتی، شستشوی اولتراسونیک، تست جریانی (اهم سوزن که در مرحله اول استفاده شد) تست کلی را انتخاب می‌کنیم (تا تمامی سوزن‌ها تست شود).

– در صفحه نمایش دستگاه، سوزن‌ها نشان داده می‌شوند و حتی سوزن‌هایی که آن‌ها را روی ریل وصل نکرده‌ایم در صفحه نمایش ضربدر خورده اند.

– با زدن دکمه استارت روی صفحه، مایع به جریان می‌افتد و لوله های شیشه‌ای دستگاه به شما امکان می‌دهد پاشش انژکتورها را مشاهده و ارزیابی کنید.

– دستگاه به صورت خودکار متوقف می‌شود و پس از تخلیه، به مرحله دوم می‌رود که عبارت است از تست فشار که نشتی سوزن‌ها را ارزیابی می کند. در‌واقع اگر نشتی در سوزنی وجود داشته باشد، به راحتی در این مرحله قابل مشاهده است.

– پس از تست نشتی، دستگاه به صورت خودکار تخلیه شده و وارد مرحله بعد می شود. این مرحله شامل تست جریانی یا پاشش آزاد با قدرت پمپ متغیر است. مقدار پاشیدن هر سوزن در این مرحله به صورت کامل مشخص می شود. بنابراین سالم و خراب بودن سوزن قابل تشخیص است.

– پست از تست جریانی، دستگاه خودکار متوقف می‌شود و تخلیه را انجام می دهد.

– دستگاه پس از گذراندن مراحل بالا وارد مرحله پاشش می‌شود. قدرت پاشش در این مرحله به صورت دستی قابل تغییر است، پس با فشار دادن مثبت یا منفی روی صفحه می‌توانید قدرت پمپ را کنترل کنید. مثل گام های قبلی، دستگاه خودکار تخلیه را انجام می دهد.

– مرحله بعدی تست پاشش با دور ثابت است که به شکل کاملاً کنترل شده تست پاشش را انجام می دهد.

در نهایت دستگاه به پایان تست های خود رسیده و به منوی اصلی باز می گردد. همچنین شما می‌توانید با زدن دکمه OK به منوی مذکور باز گردید.

– توجه داشته باشید که در منو یک گزینه شستشوی دستی نیز وجود دارد که شما می‌توانید به صورت دستی همه مراحل ذکر شده در بالا را با پارامترهای مختلف از جمله فشار و زمان بندی های متفاوت تنظیم کرده و اجرا نمایید.

نکات مهم در استفاده از انژکتورشور

  • فقط در صورت نیاز انژکتورها به شستشو اقدام به شستشوی آنها نمایید.
  • حتما از مایع مناسب و مخصوص برای هر دستگاه استفاده کنید
  • از نسبت درست و توصیه شده محلول و بنزین برای شستشوی انژکتور استفاده کنید
  • بهتر است قبل از استفاده از هر نوع انژکتور شور، دستورالعمل‌های موجود روی محصول را برای استفاده درست به دقت مطالعه کنید.

خرید انژکتورشور

در حال حاضر چندین برند از دستگاه های انژکتورشور در فروشگاه صنعت نوین موجود می باشد که شما می توانید به صورت آنلاین و کاملاً امن از طریق درگاه پرداخت مورد تایید بانک مرکزی آن ها را خریداری کرده و در آدرس خود تحویل بگیرید. دستگاه های انژکتورشور موجود در فروشگاه صنعت نوین خودرو عبارتند از:

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی دستگاه انژکتور و ضرورت و موارد استفاده آن پرداختیم. همچنین چند نمونه دستگاه انژکتور باکیفیت و مطرح در بازار داخلی را معرفی نمودیم. به علاوه نحوه کار با دستگاه انژکتورشور را نیز به اختصار برای شما توضیح دادیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتواند بیش از پیش به معلومات خودرویی و فنی شما در زمینه خودرو اضافه کرده باشد. اگر به مقاله های مشابه در زمینه خودرو علاقمند هستید توصیه می کنم لینک های زیر را نیز ببینید.

مطالب بیشتر

در صورتی که علاقمند به مطالب بیشتر در زمینه خودرو هستید، می توانید به بخش مقالات صنعت نوین خودرو سر بزنید. ما سعی می کنیم همیشه مطالب علمی و فنی مفیدی را در آنجا برای شما گرد آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید